maj 26, 2020

Är 50-talssemestern det nya svarta?

Ja nu är det kanske inte så att vi alla tar på oss bilhjälmen och packar bomullstältet och mjölkflaskan direkt, men det finns gemensamma nämnare mellan 50-talet och dagens läge som gör att vårt resande under de kommande åren kommer likna hur vi semestrade på 50-talet. Att resa utomlands finns inte på den mentala världskartan för en majoritet av befolkningen. När vi tänker semester tänker vi Sverige. Den gemensamma pandemifienden gör oss mer fokuserade på att gynna det svenska valet, de svenska företagen och våra svenska smultronställen.

Internationellt resande upplevs otryggt

Internationellt resande omgärdas idag av en lång rad restriktioner och kommer så göra under överskådlig tid. Sannolikt kommer vårt beteende hänga kvar längre än restriktionerna. Den dagen som det är fritt fram att resa igen är det troligt att många känner en viss otrygghetskänsla som är kopplad till internationella resor.

Därtill bidrar förväntat stigande flygpriser och en svag krona till att svenskarna stannar kvar i landet. På sin höjd kommer vi resa till Danmark, Norge och Tyskland. Det samma gäller också vice versa, internationella besökare kommer vara långt långt färre än vad vi är vana vid. De kommer på samma sätt stanna hemma. De som kommer, är sannolikt turisterna från våra grannländer.

Svenskarnas semesterbudget styrs om

Om vi då tar och fokuserar specifikt på de svenska turisterna som ger sig ut på vägarna med packningen på pakethållaren eller husvagnen på dragkroken. Svenskarnas utlandskonsumtion har under de senaste åren varit större än utländska besökares konsumtion i Sverige. Det innebär alltså att svenskarna spenderat mer under resor i andra länder än vad de utländska besökarna spenderar när de reser i Sverige. Det torde innebära att samtidigt som en stor del av de internationella besöken nu uteblir styrs svenskens budget om från utlandet till att bli inhemsk konsumtion som till del förväntas tillfalla besöksnäringen. Vidare har svensken i snitt spenderat runt 20% mer på sin semesterresa utomlands jämfört med i Sverige. Nu när det inte blir någon utlandsresa är det inte orimligt att tro att delar av den budgeten läggs på upplevelser hemma. Samtidigt måste man ha i bakhuvudet att den disponibla inkomsten kommer minska för många, vilket tajtar till spenderbyxorna.

Så vad vill de ha, de här svenskarna?
På 50- och 60-talen var vi lite mer äventyrliga än vad vi är idag. Vi hade inte lika mycket bokat, vi upptäckte mer av vad som fanns längs vägarna och tog dagen som den kom. Min spaning är att vi kommer få se mer av den typen av beteende. Men naturligtvis i kombination med digital konsumtion och sökande av upplevelser. Det leder till ett ökat behov för besökaren att kunna boka med kort varsel, enkelt och med tydliga bokningsrutiner.

Så säger besöksnäringsföretagarna

Vid mina samtal med besöksnäringsföretagare finns det några gemensamma nämnare som många pekar på och som kommer tillta ännu mer.

  • Naturturismen är på uppgång och även om bokningsläget inte är fantastiskt så är många företagare försiktigt positiva. Vi vet samtidigt att många av oss idag väntar in i det sista med att boka, vi vill hålla alla dörrar öppna och beslutar oss i sista stund, vilket kan bli planeringsmässigt utmanande för företagen.
  • Vi bokar med kort varsel och vill ha flexibla avbokningsregler.
  • Vi är beredda att betala för kunskap och upplevelser. För några generationer sedan kunde alla hugga med yxa och tända eld i en vedspis. Den kunskapen finns inte längre hos alla, men vi är nyfikna på att återta den kunskapen. Att idag boka en naturguide som kan lära mig och min familj om naturen, eller matlagning utomhus är något som blir allt mer populärt.
  • Vi vill att någon tänkt åt oss. Vi gillar känslan av valfrihet, men mest som en idé. Paketerade upplevelser med tydligt innehåll och tydlig tidsåtgång är populära.

Genom att vi alla delar med oss av erfarenheter och idéer kan vi tillsammans skapa svenskarnas drömsemestrar. Hör gärna av dig med fler smarta tips på hur vi kan vara startklara och redo när besökarna återvänder. Vi hörs!

 Mårten Westlund