maj 26, 2020

Är 50-talssemestern det nya svarta?

Ja nu är det kanske inte så att vi alla tar på oss bilhjälmen och packar bomullstältet och mjölkflaskan direkt, men det finns gemensamma nämnare mellan 50-talet och dagens läge som gör att vårt resande under de kommande åren kommer likna hur vi semestrade på 50-talet. Att resa utomlands finns inte på den mentala världskartan för en majoritet av befolkningen. När vi tänker semester tänker vi Sverige. Den gemensamma pandemifienden gör oss mer fokuserade på att gynna det svenska valet, de svenska företagen och våra svenska smultronställen.

april 1, 2020

Gör tvärniten till utvecklingsmöjlighet - del 2

2020 blev inte det år som vi såg framför oss vid dess början. Positivism och uppåtpekande kurvor har tvärvänt. Många företag och personer i branschen är i fritt fall. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Låt oss ta tiden till dessa att utveckla våra företag och destinationer. Detta är del 2 av en krönika som ger konkreta tips på vad du som företagare eller destinationsansvarig inom besöksnäringen kan göra. Alla aktiviteter passa naturligtvis inte alla, men det finns förhoppningsvis något för här som kan ge dig ett lyft. Med största sannolikhet kommer det inhemska semestrandet att öka kraftigt. Därför är det nu perfekt tid att skapa den semesterupplevelse svenskarna drömmer om som ljuset i tunneln.

mars 31, 2020

Den digitala Roslagsleden gör planeringen effektiv och lyfter företagen

Visit Roslagen har utvecklat en digital karta för Roslagsleden med inspiration och information för hela leden. Den digitala kartan ska göra det lättare och roligare att planera sin vandringsupplevelse. Till skillnad från den fysiska kartans begränsningar presenteras här en stor mängd fakta om intressanta platser, boenden, sevärdheter och upplevelser. Innehållet kan också uppdateras allteftersom för att alltid vara aktuellt och relevant.

mars 26, 2020

Gör tvärniten till utvecklingsmöjlighet - del 1

Rubriken är provocerande, jag vet. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Men den vardagen kommer inte se ut som den gamla. Resande och semestrande blir annorlunda. För att vara förberedda kan vi som företagare och destinationsutvecklare ägna den kommande tiden åt utveckling.