november 13, 2019

Hur lockar jag fler besökare?

Hur man lockar fler besökare till en plats är en fråga som många företagare har kliat sig i huvudet för att hitta en lösning på. Men det finns några tumregler att tänka på. För att en besökare ska överväga ett besök eller en resa till en plats måste reseanledningen vara tillräckligt stark. För att stärka sina reseanledningar kan man arbeta på flera olika sätt.

 Visa hela destinationen

Dels krävs det att man är duktig på att presentera ALLA möjligheter som din plats erbjuder. Då behöver det inte bara specifikt handla om just det erbjudande din verksamhet skapar, utan också ta med de värden som besöksmålet i sig skapar, tillsammans med de aktiviteter andra verksamheter står bakom.

Lägg inte alla äggen i någon annans korg

Vi pratar ofta om kraften i sociala medier, den är stark. Fortsätt gärna använd dem men utgå från en egen digital plattform som bas och driv trafiken dit. Till en egen hemsida, där du som företagare eller organisation äger och styr synlighet och innehåll, där du har full kunskap om din kunds aktivitet och där du äger relationen med kunden. Det är ju också här som ni på ett enkelt sätt kan visa upp hela destinationens utbud och styrkor och samverkar med andra aktörer på er plats. Det är här ni skapar känslan för det lokala engagemanget, drivkraften och den lokala stoltheten. Det är något som lätt glöms bort i de sociala kanalerna. Ibland kan man lockas till att tro att sociala medier är gratis. Inget kunde vara längre från sanningen. De är gratis att använd, javisst, men vill du nå din målgrupp kostar det pengar och kräver målinriktat arbete. Problemet här är att medieföretaget äger relationen med din kund. Om du istället ser sociala medier som kanaler som sätt att driva besökare till di egen hemsida så äger du din affär och ditt innehåll, och slipper tappa kontrollen, känslan och intäkterna.

Dina konkurrenter kan vara dina bästa vänner

Ibland hör man när man pratar om det här ämnet att -Men jag vill inte gynna mina konkurrenter. Och det kan man förstå, företagaren är ju främst intresserad av att få sin egen verksamhet att blomstra, men faktum är att många upplever att den dagen de slutar se företagen runt sig som konkurrenter och börjar se dem som komplement så lyfter deras egen verksamhet.  Med det i bakhuvudet är det inte alls dumt att faktiskt lyfta fram också andra aktörer på din plats. Det kan i sig innebära att besökaren faktiskt väljer att stanna längre på destinationen.

Var en besvärlig kund

Ett sätt att se sig själv med andra ögon kan vara att låtsas vara kund. Och då gärna en lite besvärlig kund. En sådan där som är lite extra ifrågasättande. De allra flesta besökare idag gör en omfattande research på nätet om platsen de ska åka till innan de ger sig av. Testa det du också. Hur hittar man digitalt fram till dig och din plats? I vilka breda kanaler hittar man dig och hur driver du besökaren fram till den magiska bokningsknappen. Det finns några enkla tips som du kan ha med dig i bakhuvudet, som vi vet är viktiga för att besökaren inte ska tappa intresset och leta vidare någon annanstans efter vad de söker.

  • Uppdatera dina öppettider.
  • Använd bra bilder som gärna visar den säsong som råder just nu. Vikten av bra bilder kan inte nog understrykas.
  • En majoritet av din webbtrafik kommer sannolikt från personer som surfar på en mobil. Fokusera på att din hemsida ser bra ut ffa i den. Och ja, sidan MÅSTE vara responsiv.
  • Föreslagna paket där du kombinerar flera delar av vad du kan erbjuda som t.ex boende + middag + bastubad.
  • Skapa en enkel digital bokning och visa den i anslutning till alla produkter.
  • Var transparent vad gäller avbokning och ändringar.

Digital bokning ger mer affärer

Idag görs runt 80% av alla bokningar i besöksnäringen offline, och då framförallt via telefon. Det beror på två saker, dels att användarna inte alltid är trygga med att boka digitalt, men framförallt beror det på att besöksnäringsföretagen inte är särskilt duktiga på att utnyttja de enkla bokningslösningar som finns. Och det är synd i sig, då företagen missar en massa intäkter när bokningsförfarandet är för omständigt. När vi nu också pratar bokning så kan vi inte undvika att nämna de stora bokningslösningarna för boenden såsom booking.com airbnb.com och liknande. De är viktiga och bra, men de tar också en stor del av din intäkt. Lägg inte alla dina ägg i den korgen utan arbeta med lösningar där du själv faktiskt äger kundrelationen och får hela intäkten i din egen ficka. Inte som i många fall bara 70%.

Men det viktigaste tipset är att börja.

Lycka till.