april 1, 2020

Gör tvärniten till utvecklingsmöjlighet - del 2

2020 blev inte det år som vi såg framför oss vid dess början. Positivism och uppåtpekande kurvor har tvärvänt. Många företag och personer i branschen är i fritt fall. Men det kommer en vardag igen, förr än vi anar. Låt oss ta tiden till dessa att utveckla våra företag och destinationer. Detta är del 2 av en krönika som ger konkreta tips på vad du som företagare eller destinationsansvarig inom besöksnäringen kan göra. Alla aktiviteter passa naturligtvis inte alla, men det finns förhoppningsvis något för här som kan ge dig ett lyft. Med största sannolikhet kommer det inhemska semestrandet att öka kraftigt. Därför är det nu perfekt tid att skapa den semesterupplevelse svenskarna drömmer om som ljuset i tunneln.

Få dina kunder att längta och längta tillbaka

Upplevelsen av en plats börjar idag långt innan vi rent fysiskt är på plats och fortsätter långt efter vi lämnat.  Statistiken säger att vi klickar oss runt på hundratals olika hemsidor innan vi faktiskt väljer vart vi åker, var vi bor och vad vi gör.

Genom att ha en tydlig position med din verksamhet blir det också tydligt varför dina gäster kommer till dig. Genom att faktiskt lägga lite tid på att gå igenom varför era gäster just väljer er kan ni bli bättre på att hitta drivkrafterna och intressena som styr till er.

  • Samla in vad besökarna skrivit i gästboken.
  • Gå igenom vad de skriver i sina recensioner på olika forum.
  • Fundera kritiskt igenom vad de flesta brukar göra hos er.

Med den kunskapen kan ni bli bättre på att försöka hitta andra som söker samma sak. Det kan då handla om att rikta dina marknadsföringsinsatser till de grupper och plattformar där just din publik rör sig.

Med den kunskapen kan du marknadsföra dig i precis rätt sammanhang och nå dina gäster och få dem att välja dig. Vänta inte med att testa. Snart är dina gäster på väg igen. Många drömmer sig redan nu bort till en kommande resa. Placera dig i deras medvetande redan nu.

Skapa sammanhang

Du kan skapa digitala grupper för personer som är intresserade av just det du erbjuder. Istället för att skjuta brett, fundera på om du kan skapa gruppen som samlar intresset för din plats. Fördelen med ett sånt förhållningssätt är att du får en högengagerad publik där du är en viktig talesperson som bidrar med kunskap snarare än att du bara säljer en produkt.

Ett bra exempel på detta är cykelbutiken LO Multisport i Ljungskile. De säljer förvisso cyklar, men i den mördande konkurrensen i branschen har de sett sig tvungna att erbjuda något mer. David som äger och driver verksamheten arrangerar därför cykelträningar och utflykter för blivande och tidigare kunder. Nu under krisens första skede har man också valt att hjälpa riskgrupper i Ljungskile med matleveranser, såklart på cykel och med lokalt producerad mat. På så sätt är man inte bara en centrumpunkt för cykling och outdoorsport på Västkusten utan också en centrumpunkt för Ljungskileborna. Något som helt klart är bra för affärerna.

  • Vilket intresse skulle du kunna vara talesperson eller ambassadör för?
  • Finns det andra på din plats som delar din ambition?
  • Prova med ett första steg.

Få kraft av världen runt dig.

Se dig runt omkring. Vilka upplevelser finns i ditt närområde? Du behöver inte driva eller äga alla delar som du lyfter fram från din plats. Genom att berätta om din egen verksamhets förträfflighet tillsammans med platsens alla styrkor blir reseanledningarna till din plats starkare.

  • Berätta om den fina badplatsen eller parken.
  • Visa bilder på de vackra vandringsstråken. Ta fram en fysisk eller digital karta som gästen kan använda under planering och på plats.
  • Skapa listor i tex Destinero, som lyfter fram alla upplevelser på din plats.
  • Skapa din egen digitala plattform som du äger. Där du samlar alla kunskap och inspiration du har om din plats. Med en egen hemsida som du äger kan du alltid driva dina kunder till din egen plattform där du äger upplevelsen och kan få direktbokningar där du får hela kakan.

Få dina gäster att tänka på nästa besök

Immelns kanotcenter i Skåne har utvecklat ett lika enkelt som smart sätt att få sina gäster att komma tillbaka. De allra flesta besökarna kommer för att spendera några dagar i sjösystemet. De har bokat kanoter och längtar efter att komma ut i vildmarken. Med sig i packningen som gästen bokat skickar naturguiderna ett naturbingo, för familjen att använda vid lägerplatsen på kvällen. På baksidan finns en presentation av höstens kommande evenemang inom bushcraft för familjer och för vuxna. Ett enkelt sätt att ge besökarna tid att fundera på att komma tillbaka. När gästerna kommer tillbaka från sin utfärd får alla barn en skattkarta med ledtrådar som finns runt kanotcentret. Det ger föräldrarna tid att komma i ordning, packa bilen och se till att allt är på plats. På baksidan av kartan finns såklart ytterligare presentationer av kommande evenemang. Dessa två enkla insatser ger inte bara glada barn och vuxna, det är också ett effektivt sätt att få dem att komma tillbaka.

  • Vilka konversationer kan du använda för att locka tillbaka dina gäster?
  • Kan du skapa aktiviteter som underlättar för gästen och hjälper dig att sälja?
  • Gör ett test med en aktivitet. Det kan ge stor utdelning.

Genom att vi alla delar med oss av erfarenheter och idéer kan vi tillsammans skapa svenskarnas drömsemestrar. Hör gärna av dig med fler smarta tips på hur vi kan vara startklara och redo när besökarna återvänder. Vi hörs!

 Mårten Westlund