november 20, 2019

Hur förlänger jag säsongen?

Många destinationer kämpar med att försöka förlänga sin säsong för att uppnå bättre lönsamhet. Istället för att verksamhetens hela årsintäkt ska ros hem på några få sommar- eller vinterveckor vill man sprida ut besökarna över en längre tid. Sätten att göra det på är lika många som det finns destinationer. Men det finns några övergripande trender som visat sig vara framgångsrika. Här kommer några exempel på hur olika aktörer arbetat med att förlänga sin säsong:

Tävlingar
Friluftsbyn är en destination på Höga Kusten som drivs av den inspirerande entreprenören Jerry Engström. I grunden är Friluftsbyn en camping som traditionellt lockat campinggäster på sommaren. Idag har Friluftsbyn utvecklat ett imponerande året-runt-erbjudande. En av de stora besöksdragarna är traillöptävlingarna som lockar hundratals startande och vänner som följer med och hejar. Här har man också uppmanat deltagare att våga komma ensamma och månar om att se till att besökarna snabbt får nya bekantskaper väl på plats.

Friluftsbyn

Event
Bilhelg på Böda Sand. Ölands största träff för bilentusiaster sker på Böda Sands camping i maj. En tid då besökarna normalt är få trots att vädret ofta är fint och verksamheten öppen. European Car Meet, ECM, är en bilträff endast för europeiska bilar oavsett årsmodell och skick och lockar tusentals besökare som annars inte tagit sig till norra Öland.

Bilträff på Böda Sand

Etablera annorlunda aktiviteter

Lights in Alingsås. Sedan 1998 har Alingsås arbetat med ljus som en anledning att besöka staden under senhösten. I ett samarbete mellan staden, företag, designers och studenter arbetas en ljusvandring fram. Temat är givet men gestaltningen utvecklas under arbetets gång. Lights lockar runt 70 000 besökare varje år, allt under en tid då man tidigare inte lockade besökare överhuvudtaget.

Lights in Alingsås