Destination; Rygga vingård - hur romantiskt är det egentligen att starta en vingård?

Nicholas Lusack drömde om att göra något större, något som skulle bli bestående. Valet blev att starta Rygga Vingård - ett stort livsomvälvande projekt som nu kommit några år på vägen. Idag produceras runt 600 flaskor vin årligen, men drömmarna är långt större. Som en del av en region som spås att bli ett av Europas blivande vin-Mecka siktar Nicholas och hans samarbetspartner Sophia på att skapa mer vin, fler evenemang och utveckla destinationen Rygga till en plats där man kan bo och där det flödar vin ur fontänen i området. Klart vi vill vara med på den resan! 
Du hör den i Destinationspodden.

Avsnitt 16

Destination Forskning - så säger forskarna om framtiden för turism, besöksnäring och destinationsutveckling.

Malin Zillinger Universitetslektor med fokus på turism vid Lunds Universitet och Robert Petterson Docent i turismvetenskap vid Mittuniversitetet delar i Destinationspodden frikostigt med sig av sina tankar om vad som kommer hända med turism, resande och företagande framåt. Krisen som motor för innovationsutveckling, scenarion för framtiden nationellt och internationellt är några av ämnena som nagelfars. Men vi får också topplistan på vad forskningen ger för rekommendationer till företagen inom besöksnäringen. Avslutningsvis får vi tips på hur destinationsorganisationen kan gå från att vara en marknadsorganisation till att bli en drivkraft som påverkar platsens och hela samhällets utveckling, hälsa, integration och ökat skatteunderlag. Ett riktigt intressant och roligt avsnitt om jag får säga det själv.

Häng med in i forskarnas smarta hjärnor och se framtiden för vår näring!

Avsnitt 15

Destination; Marstrand – När varumärket är företagens gemensamma ansvar blir samarbetet självklart.

Som en av Sveriges första riktiga badorter har semesterskimret alltid legat lite extra vackert över Marstrand, västkustens sommar-epicentrum. Här finns en orimligt hög andel trevliga hotell och restauranger som jobbar med att locka besökare under hela året. När destinationen är reseanledningen framförallt, är det viktigt att företagen på platsen berättar samma story och har en tanke kring hur man först bygger destinationsvarumärket för att sedan göra sitt företag och erbjudande attraktivt. Marstrands företagare gör just det.

I detta avsnitt möter vi Martina Johansson Dalborg som vuxit upp i restaurangkök och hotellreceptioner och som är en del av krögarfamiljen Johansson. Idag är hon vd och arbetar med flera hotell och restauranger, däribland Grand Marstrand. Vi träffar också Kapten Knut som driver båtföretaget Havsupplevelser och som gett sig den på att det ska gå att köra fasta turer i sommar. Du hör dem i Destinationspodden.

Avsnitt 14

Destination Ramsvik; En del av Sotenäs. En del av Bohuslän. En del av Västkusten.

Ramsviks stugby och camping går in i sin 63e säsong som ägaren Torbjörn Backlund spår kommer bli minnesvärd. Med ett unikt sätt att samarbeta, dela risk och fokusera på det man är bra på har de senaste 20 säsongerna bara blivit bättre och bättre. Och kanske är Ramsviksmodellen sättet som man skapar långsiktiga och ekonomiskt hållbara samarbeten. Torbjörn pratar på ett klarsynt och rakt sätt kring hur man skapar lönsamhet och varför det är bra att det går bra för konkurrenterna.
Häng med till ett strålande soligt Bohuslän och missa för allt i världen inte Torbjörns tre bästa tips till dig som vill utveckla ditt besöksnäringsföretag.

Avsnitt 13

Destination; Dalsland - Dalslands aktiviteter vågar erbjuda något för alla

Letar du efter aktiviteter i Dalsland hamnar du nästan automatiskt hos Pontus Gyllenberg som är andra generationens entreprenör och driver företaget som heter just; Dalslands Aktiviteter.

Somliga säger att du ska nischa dig för att lyckas, det örat lyssnar inte Dalslands Aktiviteter på. Med upplevelser som älgsafari, zip-line, höghöjdsbanor, hästridning, fiske, rodd, festlokaler, bushcraftutbildning och 72-timmarsboende har man allt som krävs för att vara en egen destination. Hur gör man då för att skapa lönsamhet på en plats bortom allfartsvägarna och där personal alltid måste finnas tillgänglig för både bokade besök och drop-in? Lyssna till Pontus, han vet hur man gör.

Avsnitt 12

Destination; Immeln Lake District = Skånes vildmark

Det finns ingen lag som säger att man måste jobba 9-5 varje dag säger Jon Marin när vi möts innan intervjun. Det har Jon och Linda Marin tagit fasta på. Genom att skapa det naturturismföretag de själva tror på och vill jobba med kan de leva ett liv som många bara drömmer om. Det handlar inte om lyxliv utan möjlighet att styra sin tid och få hela livet att få plats. Med utgångspunkt i sitt företag, Immelns kanotcenter, skapar de upplevelser för huvudsakligen utländska besökare i Skånes vildmark (ja den finns). Under högsäsongen jobbar man långa dagar och under en och samma dag berättar Linda att hon är allt ifrån kryssningskapten på MS/Immeln, receptionist, naturguide och ekonom. Men under lågsäsongen finns tid till reflektion och utveckling. Med i erbjudandet finns kanotuthyrning, familjehelger med bushcrafttema och guidningar nära och långt bort, tex i Antarktis. Häng med till Immeln!

Avsnitt 11

Destinationsgurun med 800 destinationer innanför västen - Erik Nissen Johansen

Erfarenheten av att skapa 800 destinationer, samlad i ett poddavsnitt. I detta vårt tionde avsnitt intervjuar vi en av världens, ja alltså stora vida världens, mest erfarna destinationsgurus, Erik Nissen Johansen. Enligt honom själv är han en fiskargubbe fångad i en destinationsdesigners kropp. Erik startade byrån Stylt Trampoli 1991. Sedan dess har han designat och konceptualiserat platser, hotell och restauranger över hela världen och vunnit i stort sett alla priser man kan vinna. I detta avsnitt pratar Erik om hur katolska kyrkan, transvestiter år 1914 och 7000 år gamla gravar får honom att lyckas med sitt jobb. Hur man får axlarna att sjunka ner och besökarna att slappna av. Vikten av att jobba med eskapism. Och sist men inte minst får ni ta del av Eriks bästa och sämsta tips, att tänka på om man ska starta eller vidareutveckla ett besöksnäringsföretag, en destination eller en plats.

Avsnitt 10

Eldsjälarnas destination - Destination Uddevalla

Uddevalla är Bohusläns hjärta, Västkustens stolthet och allt det där. Här finns en lång rad eldsjälar som älskar sin plats. Här träffar vi Dotte Nielsen som gjort kärleken till Uddevalla till sitt arbete, han driver event, är en röst för stadsutveckling, driver digitala plattformar, allt med Uddevallas bästa i fokus. David Thylén är eldsjälen som älskar Ljungskile och har platsen som bas för sin cykelbutik LO Multisport. David blev årets turismföretagare 2019 och fokuserar på att skapa upplevelser och inte främst sälja produkter, det har varit nyckeln till framgång som gör David till en profil som är känd och respekterad i hela Bohuslän.
Roger Salomonsson driver destination Uddevalla som är medlemsorganisationen som skapar förutsättningarna för att få eldsjälarna att få maximal utväxling för sitt driv. Alla dessa tre träffar vi i eldsjälsavsnittet om Uddevalla.

Avsnitt 9

Topprankat B&B, vikten av att jobba i den rosa zonen och fastigheter som destinationer - Destination Varberg

Vad händer i Varberg? På podduppdrag i Varberg går vi till botten med varför är det viktigt att arbeta i den rosa zonen, hur man skapar ett topprankat B&B och varför fler fastighetsägare borde tänka destination.

I avsnittet träffar vi Magnus Thomson, känd svensk komiker från Varanteatern, men här med i sin day-job-roll som destinationsutvecklare på Varbergs kommun. Vi träffar den karismatiska och übercoola Diba Okén som driver sitt personliga och intima topprankade Okéns B&B. Till sist får vi en pratstund med Claes Dahlgren som driver Brukstorget, en industrifastighet som är en destination, som är en upplevelse som blev årets besöksnäringsföretag 2019.

Avsnitt 8

Sveriges mest kända gata - Destination Avenyn

Sveriges mest kända gata är sannolikt Avenyn, paradgatan i Göteborg. En gata som grundlades på 1860-talet och sträcker sig som en guldåder genom stadens centrala delar och som idag mår bättre än någonsin. Här samsas exklusiva hotell, intressanta restaurangkoncept, nattklubbar och specialbutiker. Och de har alla en gemensam ambition om att göra gatan till navet i det exklusiva Göteborg. I det här avsnittet pratar vi med krögarnestorn och nattklubbskungen Christer Johansson, Patrick Olsson som håller Ess Groups fana i Göteborg, Elisabeth Rubin som tagit NY till Göteborg och inte minst Jessika Wassberg som leder Avenyföreningen som samlar alla företagare i området. Häng med till Avenyn!

Avsnitt 7

Staden som lockar pilgrimer, med 600 uppenbarelser - Destination Vadstena

Hur gör man för att få en stad som andas Heliga Birgitta och är ett pilgrimsmål att locka besökare från hela världen? Hur tänker man när man startar det nya näringslivs- och turismbolaget i staden? Och varför kan man driva flera toppkrogar i just Vadstena när andra städer kämpar med att hålla den lokala syltan på benen? Följ med till Vadstena - ett ovanligt heligt avsnitt.

Avsnitt 6

Politikbonanza - målet för de som lobbar för besöksnäringen - Destination Almedalen

I detta lite annorlunda avsnitt pratar vi inte om en destination, även om Almedalen skulle platsa utmärkt, vi pratar istället med besöksnäringens företrädare, och politiker som har makt att förändra regler och förutsättningar för vår bransch.

I detta politikbonanza får vi stifta bekantskap med Landsbygdsminister Jennie Nilsson, riksdagsledamot Peter Helander (C), Jonas Siljhammar, Visita, Susanne Andersson Pripp, Svensk Turism, Ewa Lagerqvist, Visit Sweden och sist men inte minst Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel.

Avsnitt 5

Sveriges längsta destination - Göta Kanal

I det här avsnittet besöker vi Sveriges troligtvis långsmalaste destination; Göta kanal! Vi pratar bl a med Anna Adolfsson som jobbar med Marknad på Göta Kanalbolag om de möjligheter och utmaningar som det innebär att kommunicera kring en (sommar)destination som kanalen. Slussvakten; Erik Axelsson ger tips på hur man lugnar ner stressade (och arga) båtresenärer i det s k "skilsmässodiket". Dessutom berättar Thomas Isaksson på Mallboden Café och vandrarhem om hur allt vände när de vek våfflan!

Avsnitt 4

Champing, E-sport och 10 000 personer om dagen - Böda Sand

På norra Öland ligger Sveriges mest kända camping, eller semesterdestination, eller som de själva kallar det; CHAMPING. Böda Sand är en plats som ingen annan. Här arbetar under högsäsong 200 personer med att serva de ibland 10 000 besökarna. I avsnittet får vi lära oss hur vd Anna Barkevall får alla att känna sig delaktiga i att uppfylla visionen om familjens bästa semesterupplevelse. Vi lär oss hur Viktor Jerner tänker när han digitaliserar kommunikation och flöden och vi får såklart träffa Monica och Bertil som berättar vad de verkligen inte gillar och varför de kommer tillbaka år efter år efter år. Mot Böda!

Avsnitt 3

Från sveriges tråkigaste till snabbväxande förebild - Destination Borås

Vad har gjort att staden som ansetts vara Sveriges tråkigaste och regnigaste stad plötsligt växer snabbare än alla andra, lockar fler besökare och snart är stället dit man åker för en romantisk helg på tu man hand? Svaren får vi från superentreprenören Tamara Christmann Olofsson som grundat äventyrsföretaget Upzone, Helena Alcenius och Anders Kihl på Borås destinationsbolag och atleten, Borås-profeten och tävlingsarrangören Jonas Colting.

Avsnitt 2

Från svensk skidort till internationell äventyrsdestination - Destination Åre

I första avsnittet av Destinationspodden skärskådar vi Åres resa från svensk skidort till internationell äventyrsdestination med sjudande entreprenörsliv som inte bara bygger på besöksnäringen.
Hur arbetar en hotellchef, hur skapar man en entreprenörsplattform, hur har kommunen agerat för att lyfta företagen och vad får en av Sveriges bästa ultralöpare att flytta till Åre? Ja, alla de här frågorna får du svaret på i det här avsnittet. Mot Åre!

Avsnitt 1

Destinationspodden

Destinationspodden är podden som djupdyker i hur man gör för att locka fler besökare till en plats. Här skärskådar vi hur små och stora, kända och okända destinationer jobbar för att skapa, paketera och lyfta fram sina reseanledningar, få besökarna att välja dem och komma tillbaka. Vi följer med in i huvudet på hotellägare, upplevelse-entreprenörer, destinationsutvecklare, eldsjälar och andra intressanta personer som på något sätt utvecklar och marknadsför sin plats.

En destination är en kedja av upplevelser

Med Destinero skapar du en destination lika enkelt som du gör en spellista i Spotify. Skapa en lista  med handplockade tips på de bästa upplevelserna och platserna på din destination. Dela dem med din besökare direkt i telefonen.

Nyhetsbrevet med kunskap, tips och uppdateringar som lyfter din destination!

Prenumerera & ta del av bra artiklar, lärorika poddavsnitt, smarta tips och produktuppdateringar.

En Basetool-destination

Vi som står bakom Destinationspodden är företaget Basetool. Vi finns till för att få fler företag och destinationer att växa, våga och utvecklas. Vi bygger digitala plattformar specifikt utformade för marknadsföring av destinationer och företag inom besöksnäringen, med all den funktionalitet som du behöver, liten som stor.

Idén till Destinationspodden växte fram efter ett samtal med en kund som berättade om vad som var så speciellt med just hennes destination. Hon kände att det här med att bygga varumärke, skapa en destination och marknadsföra sin verksamhet var komplext, och att det hade varit skönt att kunna få tips på hur andra gör. Det tyckte vi lät som en superbra idé. I vårt arbete träffar vi massor med små och stora besöksnäringsentreprenörer och organisationer som kämpar med samma frågor.

I Destinationspodden vill vi berätta om hur privatpersoner, företag och organisationer rent konkret arbetar. Vad de lyckats och misslyckats med och vad de ser runt hörnet. Vi kommer inom kort även lansera ett forum där alla kan mötas, dela erfarenheter och tipsa varandra.

Vi tror på att vi tillsammans får destinationer och företag att växa. Det gör vi genom att dela med oss av vår och våra kunders kunskap, bygga verktyg och plattformar som ligger i framkant av utvecklingen på vår spelplan, och genom att hjälpa våra kunder att bli mer effektiva och lönsamma.

Destination; Rygga vingård - hur romantiskt är det egentligen att starta en vingård?

Nicholas Lusack drömde om att göra något större, något som skulle bli bestående. Valet blev att starta Rygga Vingård - ett stort livsomvälvande projekt som nu kommit några år på vägen. Idag produceras runt 600 flaskor vin årligen, men drömmarna är långt större. Som en del av en region som spås att bli ett av Europas blivande vin-Mecka siktar Nicholas och hans samarbetspartner Sophia Häggström på att skapa mer vin, fler evenemang och utveckla destinationen Rygga till en plats där man kan bo och där det flödar vin ur fontänen i området. Klart vi vill vara med på den resan!
Du hör den i Destinationspodden.

Avsnitt 16