Destinationspodden

Destinationspodden är podden som djupdyker i hur man gör för att locka fler besökare till en plats. Här skärskådar vi hur små och stora, kända och okända destinationer jobbar för att skapa, paketera och lyfta fram sina reseanledningar, få besökarna att välja dem och komma tillbaka. Vi följer med in i huvudet på hotellägare, upplevelse-entreprenörer, destinationsutvecklare, eldsjälar och andra intressanta personer som på något sätt utvecklar och marknadsför sin plats.

Vadstena - ett extra heligt avsnitt

Hur gör man för att få en stad som andas Heliga Birgitta och är ett pilgrimsmål att locka besökare från hela världen? Hur tänker man när man startar det nya näringslivs- och turismbolaget i staden? Och varför kan man driva flera toppkrogar i just Vadstena när andra städer kämpar med att hålla den lokala syltan på benen? Följ med till Vadstena - ett ovanligt heligt avsnitt.
Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
 
 

Lyssna på avsnitt 6

Almedalen & politikbonanza - tankar från de som lobbar för vår bransch


I detta lite annorlunda avsnitt pratar vi inte om en destination, även om Almedalen skulle platsa utmärkt som sådan, vi pratar istället med besöksnäringens företrädare,  och politiker som har makt att förändra regler och förutsättningar för vår bransch.
I detta politikbonanza får vi stifta bekantskap med Landsbygdsminister Jennie Nilsson, riksdagsledamot Peter Helander (C), Jonas Siljhammar, Visita,  Susanne Andersson Pripp, Svensk Turism, Ewa Lagerqvist, Visit Sweden och sist men inte minst Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel. www.basetool.se

 
Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
 
 

Lyssna på avsnitt 5

Göta Kanal - Sveriges längsta destination

I det här avsnittet besöker vi Sveriges troligtvis långsmalaste destination; Göta kanal! Vi pratar bl a med Anna Adolfsson som jobbar med Marknad på Göta Kanalbolag om de möjligheter och utmaningar som det innebär att kommunicera kring en (sommar)destination som kanalen. Slussvakten; Erik Axelsson ger tips på hur man lugnar ner stressade (och arga) båtresenärer i det s k "skilsmässodiket". Dessutom berättar Thomas Isaksson på Mallboden Café och vandrarhem om hur allt vände när de vek våfflan! Häng med!
 
Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
 
 

Lyssna på avsnitt 4

Böda Sand - Champing, e-sport och brassestolar

På norra Öland ligger Sveriges mest kända camping, eller semesterdestination, eller som de själva kallar det, Champing. Böda Sand är en plats som ingen annan. Här arbetar under högsäsong 200 personer med att serva de ibland 10 000 besökarna. I avsnittet får vi lära oss hur vd Anna Barkevall får alla att känna sig delaktiga i att uppfylla visionen om familjens bästa semesterupplevelse. Vi får en pratstund med Maria Åberg som driver sin egen frisersalong inne i campingens centrum. Vi lär oss hur Viktor Jerner tänker när han digitaliserar kommunikation och flöden och vi får såklart träffa Monica och Bertil som berättar vad de verkligen inte gillar och varför de kommer tillbaka år efter år efter år. Mot Böda!
 
Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
 
 

Lyssna på avsnitt 3

Borås - Från Sveriges tråkigaste till snabbväxande förebild

 
I vårt andra avsnitt åker Destinationspodden till Borås för att förstå vad som gjort att staden som ansetts vara Sveriges tråkigaste och regnigaste stad plötsligt växer snabbare än alla andra, lockar fler besökare och snart är stället dit man åker för en romantisk helg på tu man hand? Svaren får vi från superentreprenören Tamara Christmann Olofsson som grundat äventyrsföretaget Upzone, Helena Alcenius och Anders Kihl på Borås destinationsbolag och atleten, Borås-profeten och tävlingsarrangören Jonas Colting.
 
Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
 
 

Lyssna på avsnitt 2

Åre - Från svensk skidort till internationell äventyrsdestination

Jag som reser runt till alla destinationer och besöksföretag heter Mårten Westlund. Jag vill väldigt gärna få dina tips på vilka platser du skulle vilja höra mer om i ett kommande avsnitt av podden. Klicka här så hittar du mina kontaktuppgifter.
Hör av dig. 
I vårt första avsnitt åker jag till Åre. Här får vi följa Åres resa från svensk skidort till internationell äventyrsdestination med sjudande entreprenörsliv.
Hur arbetar en hotellchef, hur skapar man en kreativ smältdegel för start-up företag, hur har kommunen agerat för att lyfta företagen och vad får en av Sveriges bästa ultralöpare att flytta till Åre? Ja, alla de här frågorna får du svaret på i det här avsnittet. Mot Åre!

Lyssna på avsnitt 1

En Basetool-destination

Vi som står bakom Destinationspodden är företaget Basetool. Vi finns till för att få fler företag och destinationer att växa, våga och utvecklas. Vi bygger digitala plattformar specifikt utformade för marknadsföring av destinationer och företag inom besöksnäringen, med all den funktionalitet som du behöver, liten som stor.

Idén till Destinationspodden växte fram efter ett samtal med en kund som berättade om vad som var så speciellt med just hennes destination. Hon kände att det här med att bygga varumärke, skapa en destination och marknadsföra sin verksamhet var komplext, och att det hade varit skönt att kunna få tips på hur andra gör. Det tyckte vi lät som en superbra idé. I vårt arbete träffar vi massor med små och stora besöksnäringsentreprenörer och organisationer som kämpar med samma frågor.

I Destinationspodden vill vi berätta om hur privatpersoner, företag och organisationer rent konkret arbetar. Vad de lyckats och misslyckats med och vad de ser runt hörnet. Vi kommer inom kort även lansera ett forum där alla kan mötas, dela erfarenheter och tipsa varandra.

Vi tror på att vi tillsammans får destinationer och företag att växa. Det gör vi genom att dela med oss av vår och våra kunders kunskap, bygga verktyg och plattformar som ligger i framkant av utvecklingen på vår spelplan, och genom att hjälpa våra kunder att bli mer effektiva och lönsamma.