Background Image
Basetool Destination Web

Kungsbacka Turism väljer Basetool Destination Web

maj 05, 2017

Kungsbackas nylanserade destinationswebbplats är fylld med inspiration och lockar med storslagna vyer, förtrollande slott och mängder av upplevelser. Även sajterna Fjärås Bräcka och Äskhults by, som är sammankopplade med visitkungsbacka.se, har lanserats i vår. Och de positiva reaktionerna har inte låtit vänta på sig.

Hur gick tankarna när Kungsbackas turistorganisation beslutade sig för att satsa på en ny webbplats? Webstrateg Heidi Fondell berättar:

– Att vår nya destinationswebbplats skulle vara responsiv var förstås en självklarhet och den mobila upplevelsen var allra viktigast. Möjlighet att skapa mycket inspiration med stora bilder och rörligt material var också viktigt. Bokningsfunktioner är sekundärt eftersom besökarna i större omfattning bokar via andra kanaler. Vi har använt Basetool® i många år och är väldigt nöjda med det som system, därför var det inte svårt att välja Basetool Destination Web, som ju bygger på Basetool. Vi har tre separata webbplatser med egna identiteter och det var viktigt att de kan fungera fristående med egna url:er, samtidigt som de har en tydlig koppling mellan sig. Basetool Destination Web multisajt löste detta på ett smidigt sätt.

Vad är det som gör att ni upplever Basetool® som ett bra verktyg?

– Basetool känns som ett modernt system jämfört med många andra och det är enkelt att jobba i. Dessutom utvecklas det hela tiden och nya smarta funktioner tillkommer kontinuerligt, det gillar vi. Som till exempel den nya funktionen för kartor och leder, vilken ligger helt i linje med vår satsning på Outdoor. Att företagen kan koppla på sina sociala kanaler som t ex Facebook och Tripadvisor direkt på presentationssidan är också mycket positivt. En annan väldigt bra lösning är att företagen kan rekommendera varandra på sina sidor, vilket främjar samarbetet mellan företagen ytterligare.

– Att kunna använda samma databas för att få ut innehållet på många olika ställen är en stor fördel. Förutom våra tre webbplatser är också evenemangskalendern integrerad på den kommunala webbplatsen. Vi styr själva över vilket utbud som ska ut på respektive webbplats, eller om det ska visas i alla kanaler, men företagen och evenemangsarrangörerna behöver bara mata in sin information en gång i samma plattform. Att kunna synas på flera webbplatser är ett bra incitament för att få aktörerna mer aktiva i att publicera sitt utbud.

Hur ser framtiden ut för Kungsbackas turism och det fortsatta webbarbetet?

– Vi kommer att jobba mer med rörligt material på webbplatserna för att ytterligare bygga på inspirationen. Outdoor är ett område vi kommer att satsa mer på och då kommer vi att ha stor nytta av den nya funktionen för kartor och leder. Vi ser stora möjligheter i att kunna göra riktigt bra digitala kartor och leder för bland annat Hallandsleden. Vi kommer också att jobba mer med tematisering, inte minst genom samarbetet inom Halland så att den regionala och de lokala sajterna följs åt tematiskt.

Besök Kungsbackas nya sajt >>