Skapa sidor i Basetool

Detta är en instruktion för dig som vill komma igång med att skapa presentationssidor för att marknadsföra ditt företag. Tänk på, att för att du ska kunna skapa presentationssidor måste både du och ditt företag vara registrerade i Basetool.

Du som ännu inte registrerat dig i Basetool, läs artikeln "Registrera dig och ditt företag".

1. Logga in

Logga in med dina användaruppgifter på www.basetool.se. Användarnamnet är den e-postadressen du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på "Glömt lösenord" under inloggningsfältet och följ instruktionerna.

(Om du ännu inte har registrerat ditt företag kan du göra det genom att klicka på "Administration" överst på sidan. Klicka sedan på "Företag" och därefter på "Lägg till företag". Fyll i efterfrågade uppgifter.)

2. Administrera

Klicka på "Administration" i menyn högst upp på sidan. Om du inte har skapat något utbud på ditt företag tidigare, visas sidan "Välkommen som ny användare i Basetool” där du får instruktioner.

Välj den eller de kanaler där du vill synas ifrån listan ”Tillgängliga kanaler”. Du kan också välja kanal via ”Kanaler” i huvudmenyn (se bild nedan).

Vissa kanaler är privata vilket innebär att du måste invänta godkännande.

 

3. Skapa innehåll

Klicka på "Innehåll" i menyn och välj vilken typ av utbud du vill skapa: Verksamhet, Evenemang eller Erbjudanden. Klicka därefter på "Lägg till..." och följ därefter instruktionerna.

 

4. Väl mellan enkelt och fullständigt formulär

Du kan välja mellan att skapa en sida i det enkla formuläret eller i det fullständiga formuläret. För basuppgifter väljer du enkelt formulär, vill du göra en mer genomarbetad presentationssida och nyttja alla funktioner som finns, väljer du fullständigt formulär.

 

4a. Skapa innehåll med enkelt formulär

I det enkla formuläret följer du de fyra stegen fram till publicering och anger efterfrågade uppgifter.

4b. Skapa innehåll med fullständigt formulär

I det fullständiga formuläret anger du ett namn och samt väljer kanal. Därefter går du igenom den svarta menyn till vänster på sidan och anger den information som du anser är relevant. Alla fält som är markerade med röd asterix är tvingande fält.
Tänk på att ju mer innehåll du skapar på sidan och ju fler funktioner du tillämpar, desto högre värde får sidan för besökaren.

Vid varje moment finns frågetecken där du kan få information och hjälp.

 

5. Publicering

När du känner dig klar med sidan klickar du på "Till publiceringssidan" i den svarta menyn. Detta gäller både förenklat och fullständigt formulär. Om du har missat att ange obligatorisk information, framgår detta i en gul dialogruta, se exempel nedan. Gå i så fall tillbaka och komplettera med efterfrågad information.

 

På publiceringssidan har du möjlighet att göra ytterligare val: vilken kommun inom kanalen sidan ska visas i (om annan än den kommun som företaget ligger i), underkategorier samt eventuellt meddelande till kanalredaktören.

6. Granskning och godkännande

När du har publicerat din presentationssida, går den till områdets kanalredaktör (oftast den lokala turistorganisationen) för granskning och godkännande. Därefter publiceras sidan på webbplatsen.