#Hemester, detta underbara ord som uppmanar till en semester som spenderas i eller i närheten av hemmet. Och varför skulle vi inte stanna hemma när så mycket av allt det goda finns alldeles bakom husknuten? En av våra #hemester-favoriter är såklart boras.com, staden som har något för alla! https://www.boras.com/sv/

Det var väl ingen som missade ordet #Eldförbudsilska under förra årets heta sommar? Alltså frustration och ilska kopplad till eldningsförbud, framförallt vad gäller grillar. Än så länge har vi inte behövt tala om det här ordet i år och vi passar därför på att tipsa om outdoor Hökensås, en av många friluftsdestinationer som har valt vår Basetool Maps-lösning. (Men glöm inte att följa de vanliga reglerna som gäller vid grillning). https://www.outdoorhokensas.se/sv/outdoor-hokensas

Destinationspodden goes politik! I detta lite annorlunda avsnitt pratar vi inte om en destination, vi pratar istället med besöksnäringens företrädare, och politiker som har makt att förändra regler och förutsättningar för vår bransch. I detta politikbonanza får vi stifta bekantskap med Landsbygdsminister Jennie Nilsson, riksdagsledamot Peter Helander (C), Jonas Siljhammar, Visita, Susanne Andersson Pripp, Svensk Turism, Ewa Lagerqvist, Visit Sweden och sist men inte minst Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel.

Näst ut, och kanske mest omtalat bland alla nya fräscha destinationsord är #Glamping. Det är alltså den mer exklusiva versionen av camping och erbjuder ofta boende i exklusiva tält med ståhöjd, golv och mysljus samt fasta sängar, utan att kompromissa med upplevelsen. Är du redo att börja "glampa" redan idag? Då är det bara att kika in på den sprillans nya glampinglistan vi har gjort i Destinero, varsågod och enjoy! https://www.destinero.com/list/5825 Anfasteröd Gårdsvik Svartsö Logi Camp Ven - Vens Camping & Stugby Surflogiet Gotland Seläter Camping & Stugor Rådastrand Camping

Sveriges långsmalaste destination går genom 7 kommuner och två län och är årtusendets svenska byggnadsverk. Vi pratar såklart om Göta Kanal. I det här avsnittet av Destinationspodden pratar vi med Anna Adolfsson som jobbar med Marknad på Göta kanal, om de möjligheter och utmaningar som det innebär att kommunicera kring en destination som kanalen. Vi får en pratstund med Slussvärden; Erik Axelsson som ger tips på hur man lugnar ner stressade (och arga) båtresenärer i det s k "skilsmässodiket". Dessutom berättar Thomas Isaksson på Mallbodens Café och Vandrarhem om hur allt vände när de vek våfflan! Häng med!

#Flygskam -ordet som verkar ha hamnat på var och varannans miljösamvete uti våra svenska stugor det senaste året. Ordets innebörd är att det ur miljösynpunkt är en förkastlig handling att flyga, varför många väljer att #hemestra i Sverige. Bara bra tycker vi och passar på att tipsa om de många guldkorn som vi har i Sverige på vår Destinero. Varsågod, #svemestern (och samvetet) är räddade! https://www.destinero.com

Vi har uppmärksammat en hel del nya fräna ord i destinationsutvecklingen som vi vill dela med oss av. #Skogsbad eller Shinrin-yoku är ett av dem som har sitt ursprung i Japan och initierades under 80-talet för att förebygga psykiskt ohälsa bland kontorsarbetare. Skogsbad går enkelt ut på att ta det lugnt och ”bada” i alla dofter, ljud och känselintryck från skogen för att lugna ner kropp och hjärna. Här kommer tre snabba tips för att hoppa på trenden och skogsbada med kollegorna, lycka till! 1. Bege er till en skog/ park eller en liten skogsdunge. 2. Stäng av mobilen. 3. Andas djupt, stå still och lägg märke till detaljer i naturen omkring er eller promenera mycket långsamt och uppskatta din omgivning uppmärksammat. Förslagsvis kan ni skogsbada med hjälp av en av våra naturkartor! https://www.vandringslederorust.se/sv/vandringsleder-orust/verksamhet/261260/Pilgrimsleden-pa-Orust

Nästa ord i vår serie om Sveriges nya destinationsord är #Svemester -en påminnelse om att det exklusiva inte behöver vara det avlägsna. Att det finns fantastiska och spännande upptäckter i vårt eget land. Vi arbetar för fullt med att synliggöra de spännande destinationer som du inte visste fanns, bland annat genom snygga kartor. Som den här till exempel! https://outdoor.mullsjo.se/sv/mullsjo-karta

#Flygskam #hemester och #skogsbad. Under den senaste tiden har det kommit flera nyord som beskriver företeelse inom just besöksnäringen. Vi reder ut vad de betyder så att du har stenkoll på vad dina besökare pratar om i sommar. Först ut är Böda Sands eget varumärkesskyddade ord #champing som är hälften charter och hälften camping. Tanken är att campinggästerna ska få det bästa av känslan från en charterresa utomlands, på en camping på hemmaplan istället. Kort sagt en kombination där det finaste med campingen behålls samtidigt som man lägger till det bästa med charterresan. Lyssna på vårt senaste poddavsnitt i Destinationspodden om just Böda Sand och deras #champing! https://open.spotify.com/episode/0N9QT91VDfSqBke8tp8K3u?si=yuqB6LDFQPegnKTRIw5ryA

Destinationspodden borrar ner fötterna i Böda Sand. I avsnittet får vi lära oss hur vd Anna Barkevall och hennes kollegor får alla att känna sig delaktiga i att uppfylla visionen om familjens bästa semesterupplevelse. Och så får vi de 3 bästa tipsen på hur du får ditt besöksnäringsföretag eller din destination att växa. Lyssna på Destinationspodden>> https://play.acast.com/s/destinationspodden/3-destination-boda-sand

Viktor Jerner arbetar med digital utveckling på Sveriges mest kända camping; Böda Sand Sand. Häng med in i huvudet på Viktor och hans kollegor och gäster i det senaste avsnittet av Destinationspodden. https://destinationspodden.podbean.com/e/3-destination-boda-sand/

Destinationspodden med vår egen Mårten i spetsen har varit i Borås för att förstå vad som gjort att staden som ansetts vara Sveriges tråkigaste och regnigaste stad plötsligt växer snabbare än alla andra, lockar fler besökare och snart är stället dit man åker för en romantisk helg på tu man hand? Svaren får vi från superentreprenören Tamara Christmann Olofsson som grundat äventyrsföretaget Upzone Äventyrsparker, Helena Alcenius och Anders Kihl på Borås destinationsbolag och atleten, Borås-profeten och tävlingsarrangören Jonas Colting. https://play.acast.com/s/destinationspodden/2-destination-boras boras.com

Varför väljer Upzone Äventyrsparker just staden Borås som arena för sin verksamhet? "Borås är en fantastisk stad för entreprenörer där alla krokar arm med varandra och ser varandra som komplementer snarare än konkurrenter", menar Tamara Christmann Olofsson, som driver den framgångsrika äventyrsparken. Om denna destination och mycket mer kan du höra om i nya avsnittet i vår egna podd, Destinationspoddden! https://play.acast.com/s/destinationspodden/2-destination-boras boras.com

I det senaste avsnittet av vår egen Destinationspodd, podden som utforskar spännande destinationer och tar reda på vad som gör ett företag framgångsrikt, tar vi oss till staden Borås. Lyssna på avsnittet och få bland annat reda på varför Jonas Colting älskar allt som staden Borås har att erbjuda! https://open.spotify.com/episode/2CzodJzomSN9LtIkArZsHo?si=kjbyNBFdROOgkFTpNp6f5A boras.com

Vill du locka fler besökare till din destination? Se hit alla näringsidkare, föreningar, organisationer och offentliga enheter som på något sätt arbetar med turism! På Destinero.com kan ni tillsammans skapa, presentera och dela med er av de upplevelser som gör just er destination stark och populär. Era besökare får med sig informationen direkt i sina telefoner, och det utan att installera någon app. Destinero är alltså framtidens mer moderna turistbyrå. Mindre arbete, mer utbyte, för alla oss som skapar destinationer i Sverige!

Idag spelar vi in Destinationspodden i Borås. En stad som gått från att vara känd för att vara grå, tråkig och regnig till att locka besökare med design, offentlig konst och ledande textilforskning och såklart stora evenemang.

Nu lanserar vi Destinationspodden - podden för dig som vill locka fler besökare till din plats. Här vrids och vänds det på vad som gör en destination. Här skärskådar vi hur små och stora, kända och okända destinationer jobbar för att skapa, paketera och lyfta fram sina reseanledningar. Och hur de får besökarna att välja dem, om och om igen. Vi hoppas att ni vill följa med oss på resan runt Sverige. Och det är du som styr vart vi åker. Vart ska vi härnäst? Lyssna på podden här eller där poddar vanligtvis finns.

Får du gäster och besökare nu i påskhelgen och vill ge dem en upplevelse de kommer ihåg? Vi har skapat Destinero.com som fungerar som Spotifys spellistor men för besöksmål och destinationer Här har vi löst ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. Istället för att dras med tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar och svara på samma frågor i receptioner, på cafeer och turistbyråer kan du i Destinero skapa snygga och överskådliga listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare digitalt. Att skapa och dela listor kostar ingenting men ger mycket tillbaka. Med destinerolistan i mobilen, på paddan eller i datorn kan besökaren enkelt planera sina besök. Det kan handla om topplistan för en barnfamilj under en helg på Marstrand, dina bästa tips till ett amerikanskt par som ska besöka Göteborg, eller guiden till Borås street art. Allting presenterat direkt på svenska eller engelska. Titta hur andra skapat listor med sina guldkorn och kom igång du också.

Destination

Hej! Visste du att vi har skapat en tjänst som fungerar som Spotifys spellistor men för besöksmål och destinationer? Destinero löser ett av besöksnäringens stora problem, att snabbt och enkelt dela skräddarsydda tips till besökare. Glöm omoderna tryckta kartor, broschyrer och post-it lappar på turistbyråer och i hotellreceptioner. Nu kan du istället superenkelt skapa och uppdatera listor med dina bästa besökstips, komplett med evenemang, kartor, öppettider och bilder, och på några sekunder delar du dem med dina besökare, direkt i deras telefon. Borås Stad är en av de destinationer som har digitaliserat sin besöksservice med hjälp av Destinero. Se hur du kan få fler besökare genom att dela med dig av dina guldkorn redan nu! https://www.destinero.com

Oerhört kul att få vara med på Kungsbackas Turismdag och berätta om vår syn på vad som skapar en framgångsrik destination. Företagens digitala närvaro med ett levande och aktuellt innehåll driver trafik, besökare och fler bokningar. Tillsammans skapar man långsiktig framgång. Tack till www.visitkungsbacka.se och alla ni som lyssnade.

Nu har vi blivit hemmastadda i vårt nya kontor på Lindholmspiren 7 :) Välkommen att titta in om du har vägarna förbi, kaffet är påslaget!

Vi önskar våra Basetoolvänner en riktigt god jul och ett gott nytt år! Kontoret har stängt under mellandagarna, akuta supportärenden mailas till support@basetool.se 2018 inleder vi på bästa sätt med att vara på plats i våra nya, fräscha lokaler på Lindholmspiren 7. Vi ses 2018!

Förstärkning av vårt team I augusti tillträdde Johan Wendels som ny VD för Basetool. Med sina erfarenheter från startups och många roller som konsult i näringslivet, ska Johan bidra med ökat fokus på Basetool som en effektiv plattform för besöksnäringens digitalisering. https://home.basetool.se/sv/organisationer/artiklar/foerstaerkning-av-vaart-team/